fredag 28. januar 2011

Om valper og ulver og filmer og bøker.

Jakten på dyktige folk er i gang. Ulf Gråbein er nå i ferd med å bli 3D-figur, i en konkurranse mellom studentene på 3D design og animasjons-linja på Noroff Instituttet i Kristiansand. Innlevering er mandag, og forhåpentligvis får du se det beste resultatet her neste gang. Det er ellers karakterene i teaser-traileren jeg selv også jobber med om dagen. Ulf selv. Elgen. En sau og en stær.
Dette, og storyboards. Storyboards er, hvis du ikke er helt inne i begrepene, en slags tegneserie som viser handlingen i en film.
Her er storyboards på de første sekundene av den kommende teaseren. Stæren kommer ikke til å få glorie - det er bare for at den skal synes i den mørke svart/hvitt-skogen. Og hvilket språk tittelen blir på er ikke spikret.
Igjen: Husk at du kan klikke på bildene for å se dem større.
Blyanttegning av scenen hvor teaseren skal filmes - helt uten klipp. Hadde dette vært live-action, ville vi filmet fra en tralle dratt fram og tilbake på skinner, og prinsippet er fremdeles det samme. En vannrett kameraføring langs hele scenen. Hvordan bakgrunnen blir så du et eksempel på forrige gang.
EN LITEN FORHISTORIE, DEL 3: GUNVALD & LAUSVALPENE.
Tilbake i min fødeby Arendal begynner bildene i hodet av Ulf Gråbein og de andre igjen å bevege på seg. Kanskje det er film det skal bli? Eller TV-serie? Eller kanskje i det minste en kortfilm?... Eller skal jeg vende tilbake til den originale idèen om en barnebok? En serie barnebøker?

Uansett, universet og karakterene må utvikles videre. Dessuten hadde det vært hyggelig å tjene litt penger på dyrene mine. For å overleve har jeg vendt tilbake til min "dagjobb" - livnærte meg delvis som kokk i mange år - men vil selvsagt helst fylle dagene med så mye tegning og skriving som mulig.
En noe uferdig Ulf Gråbein hjelper til med kursvirksomheten.
Etter et vellykket samarbeid om tegneseriekurs for ungdomsskoleelever, foreslås en promo-tegneserie for Arendal Bibliotek, ment å lokke de yngre til biblioteket. Hovedkarakterene er også med i Byulven, og i den endelige film/bok-historien - Gunvald Kjøter og Lausvalpene. Den nye serien ble sluppet i et eget lite hefte høsten 2007.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar