lørdag 18. juni 2011

Bassist Bjørn Bjørn 1.

Du har sett denne, ikke sant?
 Og denne?
Vel, meningen bak disse var at alle dyrene i Ulveblues-universet, ned til minste statist, skulle få en plass i et, etter hvert, stort band. En miks av denne...
 ... og denne...
... bare med enda flere figurer og instrumenter. Dette skulle til slutt bli en kjempeposter. Bandet skulle øke med hver "Møt karakterene"-artikkel. Jeg plukker nå opp den tråden igjen, før vi kommer for langt.

Til nå har vi altså Ulf Gråbein på sang og gitar, og Gunnar Gaupe på banjo. Ellers har du møtt Elgen, Oterne og Bjørn Bjørn. Elgen må være med, men han spiller ikke noe og skal, som i det første, mindre bandbildet, bare stå og skule stygt. Bjørn Bjørn spiller bass, Ofelia Oter torader, og Trude og Lutt korer naturligvis.

En idè dukket også opp på et Innoventus-møte - nemlig å bruke dette som en avslutning på filmen, sammen med, eller før, rulletekstene. Da vil en og en figur komme inn og spille sitt instrument, samtidig som credits for stemmeskuespiller dukker opp. Nå må jeg altså også tenke på lydbildet, og det bandet først og fremst trenger er et bass-komp.

Jeg starter, som vanlig, med en blyantskisse. Siden denne skal males er jeg ikke veldig nøye. Vil uansett ta avgjørelser i maleprosessen.
 Duoen blir til en trio, og jeg legger jeg inn basisfargene.
Deretter markerer jeg cirka høylys og skygger. Lyset kommer inn over Bjørns venstre skulder.
Det får holde for i natt. Med andre og utenlandske ord: To be continued.

Men, mens vi er inne på bjørner...

Må bare si at vi eks-vikinger er noen jævla pingler når det gjelder rovdyr. Har tidligere skrevet om dette på Beyond-sidene mine - at det i New Jersey, nabostaten til New York, lever 3500 svartbjørn. Norge har det halve av New Jerseys befolkning, og er fjorten ganger større. Og i Sverige lever 3300 bjørn. I forhold til Norge har Sverige en beundringsverdig rovdyrpolitikk. Men her har stortinget nå, særlig ved å utvide nødvergereglene, bestemt å redusere bjørnebestanden. Ved siste telling i 2009 hadde vi 164 brunbjørn i Norge, så ut og skyt.

Fjorten ganger større, mann!

Vår ynkelige ulvebestand på drøye 30 dyr vil få samme skjebne, men jeg skal ikke hyle på ulvens vegne i dag også. Er faktisk skikkelig lei meg nå. Les mer på sidene til WWF, som mener dette er første skritt på veien for å utrydde rovdyr i Norge. Vanskelig å være uenig. Og takk til Pål for linken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar